Kul på jobbet?
10 jan
Vem bestämmer vad som är kul?
Man läser ständigt om vikten att ha kul på jobbet, vilket fått mig att fundera. Vad som är roligt för dig kanske jag inte alls tycker är roligt. Till exempel som vid en del övningar för teambildning där man är fastbunden med rep med andra i teamet och ska försöka trassla ut det, eller klättra genom typ av spindelnät. Själv tycker jag det är meningslöst och tråkigt medan andra kanske tycker det är jättekul.( Speciellt kanske de som står vid sidan om).
Så vad som upplevs som kul är väldigt individuellt. Men är alltid jobbet kul? Är det fel på jobbet om jag inte alltid tycker det är kul att göra alla mina arbetsuppgifter? Jag vill nog påstå att alla arbeten består av både roligare och mindre roliga arbetsuppgifter, och i slutändan så är det en arbetsuppgift som jag har betalt för som ska genomföras.
Så har du inte alltid roligt på arbetet så behöver det inte vara fel på varken dig eller arbetsuppgifterna, allt är inte kul helt enkelt men kanske måste göras.
Kväver dagens organisationer kulfaktorn?
Humor handlar ofta om det oväntade, man skrattar åt det man inte väntat sig. En annorlunda kommentar, en absurd situation som till exempel betjänten som snubblar på tigerhuvudet, sedan skrattar man åt när han inte gör det i grevinnan och betjänten på nyårsaftonen.
I strikt reglerade processorienterade, avvikelserensade och överkontrollerade verksamheter med små frirum för personliga tolkningar händer det inte så mycket kul. Så i dessa organisationer finns det inget utrymme eller anledning till att ha kul helt enkelt. Passar medarbetare som inte vill lägga något större engagemang på jobbet utan ha klara tydliga riktlinjer och checklistor om vad man ska göra och lön den 25:e.
Är du dock en medarbetare som söker utmaning, spänning och utveckling så ruttnar du fort i den typen av organisation. Sök dig istället till organisationer som insett att vi lever i en komplex, rörlig och svårutsägbar tillvara där oväntade situationer dyker upp hela tiden och accepterar det, om du nu hittar dom.
Trots allt är det viktigt att ha kul och kunna skratta på jobbet.
I framtiden kommer det att bli mycket viktigare att ha kul på jobbet för att vara en attraktiv arbetsgivare, men vågar vi släppa på kontrollen och acceptera avvikelser? Vågar vi släppa fram professionalismen?
Eller så kör vi på hårdare rutiner, fler checklistor och säger till medarbetarna att det är häftigt med rutiner och centrala riktinjer att följa. ”Då slipper du ju tänka så mycket själv”.
Det borde vara mer kul på jobbat än vad många ekonomer och managementkonsulter egentligen önskar och vill i sina modeller. Eller vad säger ni?
Om bloggaren
Magnus Dalsvall gick ut PA-linjen på Uppsala Universitet 1983. Har arbetat som personalchef/personaldirektör i över 30 år på företag/organisationer som SAS, BP,Telia Data, FMV, Solna Stad. Folkesson Revision. Driver företaget HR-akuten, föreläsare, debattör och författare och interim HR-chef. Leder nätverket ”Framtid, rörelse och nätverk”
Böcker
Författare tillsammans med Kjell Lindström, Noden, till succé böckerna:
”Bortom Tankefällan”,
”Äkta Organisation”
”Rör om i HR-grytan”
”Den Nakna Ledningsgruppen.