Kontakta oss

#8. Employer Branding blir det som HR:s Facebookinlägg?

5 mar

Employer Branding blir det som HR:s facebook?

Har en känsla av att Employer Brandingverktyget ger en skönmålad bild av verkligheten i företaget/organisationen, ungefär som när vi skriver och gör uppdateringar på sociala medier där allt oftast är så fantastiskt.

Blev tipsad om en artikel i SvD  (tack Kjell Lindström noden)”Bara Google vet vem du innerst inne är” (länk i slutet). ”På sociala medier visar vi upp vår utsida, medan på Google blottar vi vårt inre enligt Seth Stephens-Davidowitz i boken ”Everybody lies”.

På sociala medier som facebook målar vi gärna upp en tillrättalagd bild av oss själva. Människan är överlag väldigt nöjda med sina liv och livsval. Barnen är gulligast, duktigast och helt fantastiska, för att inte tala om sin partner. Livet leker och karriären går bra och solen skiner.

En skönmålad bild som oftast inte speglar hela verkligheten och vardagen.

Men hur är det i arbetslivet? Ljugs det inte en hel del där också, det målas upp en bild av företaget/organisationen som inte stämmer helt överens med verkligheten och vardagen. I alla fall om man skrapar lite på ytan. Företag/organisationer spenderar en hel del pengar på t.ex Employer Branding för att ta reda på vad som ses som attraktivt för att locka till sig fler sökanden. Allt för att ge en bild av att vara en attraktiv och modern arbetsgivare. Men det vet vi ju alla att det är en sak att skriva och skönmåla om hur det är, en helt annan sak hur det är i vardagen. Precis som på facebook.

Om vi i arbetslivet inte lär oss att se verkligheten som den är utan blir experter på skönmålning kommer vi att leva i parallella verkligheter. En på pappret och en i verkligheten och hur bra och långsiktigt är det?

Nej utgå från verkligheten som den är och jobba utifrån det, bättre än fagra löften som ofta kan bli en besvikelse för den som lockats in.

Länk till artikeln: https://www.svd.se/bara-google-vet-vem-du-innerst-inne-ar

Om bloggaren

Magnus Dalsvall gick ut PA-linjen på Uppsala Universitet 1983.  Har arbetat som personalchef/personaldirektör i över 30 år på företag/organisationer som SAS, BP,Telia Data, FMV, Solna Stad. Folkesson Revision. Driver företaget HR-akuten, föreläsare, debattör och författare och interim HR-chef. Leder nätverket ”Framtid, rörelse och nätverk”

 Böcker

Författare tillsammans med Kjell Lindström, Noden, till succé böckerna:
Bortom Tankefällan”,
Äkta Organisation
Rör om i HR-grytan
Den Nakna Ledningsgruppen.