Kontakta oss

Insnöad syn bakom kompetensbrist och kriget om talanger?

10 jan

Det är mycket fokus kring kompetensbrist idag och många företag och organisationer har bristen som en av de viktigaste strategiska frågorna i sina agendor. Men är det så att vår ensidiga inriktning på kompetens och talanger låser in oss och att vi därmed inte ser vilka möjligheter som finns?

 

Redan för 20 år sedan myntade Mckinsey begreppet ”war of talent” Då rörde det sig främst inom IT-sektorn. Idag har det spridit sig till de flesta sektorer och en hel konsultindustri har växt upp runt begreppet ”Employer Branding”. Alltså hur företag och organisationer ska presentera sig för att locka till sig de bästa talangerna och skapa ett bra rykte om företaget som arbetsgivare. Visst är det en nyttig process att göra en översyn av sitt varumärke ur ett arbetsgivarperspektiv. Men hur många gånger har det inte blivit mer än en pappersprodukt som man viftar med utåt och sätter in i sina rekryteringsannonser, men innanför ”murarna” kör man på som vanligt. För det måste man vara beredd på, förändringar tar tid och ändras inte med en ytlig glittrande beskrivning.

Talangerna har ju också en enastående förmåga i sin vilja att göra en snabb karriär. Och möjligheterna är vidöppna då företagen/organisationerna tävlar mot varandra i att locka över dom till sig. Får du behålla dom i tre år får det ses som lyckat (något som inte alla arbetsgivare kanske räknat med).

Utmana synen på kompetens

”Med kompetens förstås en adekvat förmåga till handling i ett specifikt (arbets)sammanhang”. Enligt Wikipedia.

Potential

De senaste åren börjar fler prata om potential istället för kompetens. Att en person har vilja, ambition och intresse att arbeta inom området.

Potential – någon eller något har möjlighet att utvecklas eller med tiden bli något signifikant mer värdefullt än det är just nu”. (Wikipedia)

Så glöm kompetens och erfarenhet det är dom framtida prestationerna som är viktigast och bör vara i fokus.

Ger även fler fördelar som avsevärt ökat rekryteringsunderlag, lojalitet, motivation och mer långsiktiga anställningar.

Fem nyckelfaktorer

När det gäller potential kan man gärna titta på följande fem nyckelfaktorer.

  1. Rätt motivation. Engagemang och ambitioner.
  2. Nyfikenhet.
  3. Insikt. Söka och bearbeta information kring nya möjligheter.
  4. Engagemang.
  5. Beslutsamhet 

Även Techjättarna som Google, IBM, Apple ser över sin rekrytering trots att de ligger främst på önskelistan för potentials enligt Veckans Affärer som skriver. (Länk till artikeln längre ner)

Kompetensbrist är en svår nöt att knäcka även för några av världens mest attraktiva arbetsgivare. Det ligger bakom att Google, Apple, IBM och Bank of America tänker om när det gäller rekrytering. De kräver inte längre att jobbansökande ska ha en examen från högre studier, skriver CNBC.

Allt större vikt fästs vid vilka färdigheter du kan bidra med till organisationen. Jobbtitlar, erfarenhet och företag på CV:t anses inte lika viktigt som tidigare.

”Färdigheter är vad som betyder mest”, säger Janelle Gale, HR-toppchef på Facebook, till CNBC.

Hon rekommenderar att fokusera på sakerna du kan bidra med i kontakt med potentiella arbetsgivare. Och att inte vara rädd för att ansöka”

Så sluta stå med armarna i kors och skylla på kompetensbrist eller ”kriga” om talanger. Bredda ert rekryteringsunderlag genom söka på alternativ, se efter potential hos personen snarare än utbildning, kön, ålder osv.

Artikel Veckans Affärer

Om bloggaren

Magnus Dalsvall gick ut PA-linjen på Uppsala Universitet 1983.  Har arbetat som personalchef/personaldirektör i över 30 år på företag/organisationer som SAS, BP,Telia Data, FMV, Solna Stad. Folkesson Revision. Driver företaget HR-akuten, föreläsare, debattör och författare och interim HR-chef.

 Böcker

Författare tillsammans med Kjell Lindström, Noden, till succé böckerna:
Bortom Tankefällan”,
Äkta Organisation
Rör om i HR-grytan
Den Nakna Ledningsgruppen.” Vår senaste bok.

Böckerna kan du beställa på ”Adlibris eller ”Bokus”. De Senaste böckerna ”Rör om i HR-grytan och ”Den nakna Ledningsgruppen” finns även på Webbshop Vulkan” till bästa pris.

 Välkomna att följa HR-akuten på Facebook, och Magnus Dalsvall på Twitter!