Kontakta oss

Rätt att återhämta sig på arbetstid?

3 apr

Rätten till återhämtning på arbetstid?

Nya arbetsmiljöföreskrifter har nu börjat att gälla. Sjukfrånvaron har skenat iväg de senaste åren och den psykiska ohälsan ökar och något måste göras. Men kommer dom nya föreskrifterna att hjälpa.? Jag tror att de kommer att få stor nytta inom vård och omsorgssektorn genom ökad bemanning och mindre grupper.

Men i övrigt ser jag även risker.

Av veckans 168 timmar spenderar vi 40 timmar eller mindre på jobbet Är dom övriga 128 timmarna utan betydelse?

Är det meningen att arbetsgivarna till de som har en aktiv fritid, som prioriterar ett aktivt familjeliv ska få tid för återhämtning på arbetstid?

Bland de mest stressade människor jag träffar på idag är småbarnsföräldrar, nästan ständigt telefonen i örat. Det plingar i telefonen från instagram, messenger, facebook och twitter med mera hela tiden. En väldigt liten del vill jag påstå kommer från arbetsgivaren. En av huvudorsakerna idag till att ständigt vara uppkopplad, är inte för att arbetsgivaren ska nå en. utan det är de nya normerna som smugit på oss. Vi vill ju inte vara utanför utan vara nåbar av andra föräldrar, förskola, barn, kompisar, samt sprida sina egna aktiviteter. Vi målar upp en bild av en bra och respektabel ansvarsfull och spännande person som hänger med.

Ja vad kan en arbetsgivare göra på de som mest 40 timmar som står arbetsgivaren till buds? Mer än rimlig arbetsmängd, rutiner, regler och skriftliga arbetsmiljömål?

Det här ser jag som risker eller alternativt möjligheter:

  1. Förbjud all bisyssla. Om en medarbetare har en bisyssla som kan ta tid i utrymme för en eventuell återhämtning, kan resultera i att medarbetaren bli sjuk och som arbetsgivare har du ett rehabiliteringsansvar. En rehabilitering som kan vara mycket långvarig och dyr.
  2. Förbjud all form av sociala medier på arbetstid.
  3. Sätt in stämpelklocka. Att arbeta in tid för personliga ärenden, eller ha flexibel arbetstid eller förtroendetid är inte att rekommendera.
  4. Håll koll på rasterna. Viktigt att stipulerade raster hålls. Har fördelen att tiden för rasterna inte drar iväg i tiden. En kvarts kafferast är en kvart och inte 20 minuter.
  5. Låt arbetstagarna vara ifred hemma. Förut har jag sett det som ett mervärde att informera om vad som händer i företaget även för personer som är hemma. Nu kanske man ska vara mer tveksam. Förut har jag alltid tyckt att chefen ska ringa till folk när vid sjukdom, men nu läser jag i tidningarna att folk blir stressade när arbetsgivaren ringer.
  6. Anställ inte folk i riskgrupper. T ex rökare som utöver sin hälsa också ofta stjäl arbetstid.
  7. Samla in tjänstemobilerna efter arbetet. Då ser vi till att åtminstone dessa medarbetare inte frestas att läsa jobbmail eller svara om arbetsgivaren ringer.

Och vips så har vi en riktigt tråkig arbetsplats, men korrekt. Ok den passar säkert en del, men själv skulle jag känna mig instängd och sakna tilliten att jag kan hantera min egen situation.

Vi har i dag ett samhälle där hela livet flyter ihop. Pratade nyligen med en person som kommit i obalans som sa att jag vill ha ett jobb där jag inte behöver tänka på jobbet på fritiden. Hur många jobb idag har den möjligheten att du helt kan släppa jobbet när du kommer hem? (De jobben har till stor del försvunnit). I synnerhet då allt fler företag/organisationer satsar mycket energi och pengar på Employer Branding .

Vi människor går igenom olika faser i våra liv och har olika behov över tiden . Vi är inte stöpta i samma form med samma förutsättningar, förmågor och behov. Jag tror att arbetsgivarna måste bli mer flexibla och se på individen istället för att betrakta alla anställda som ett stort kollektiv.

Själv skulle jag bli stressad av att veta om det hände något på jobbet när jag var ledig och och inte få reda på det. Att inte få ta jobbet med mig hem för att göra klart för jag under arbetstid kanske prioriterade att prata bort en timme eller njöt ute i solen lite för länge med en glass.

Alla människor är inte effektiva perioden 9-17. Vissa fungerar bäst på morgonen, andra på kvällen när det är tyst omkring dom.

Det kan ju faktiskt vara så att jag vill vara på jobbet vid 06 för då slipper jag köerna osv.

Jag tror inte att generella regler från Arbetsmiljöverket är hela lösningen på problemet, utan vi måste titta på den enskilda personen och utgå från dennes möjligheter. Men finns det utrymmet idag utan att få smäll på fingrarna av arbetsmiljöverket? Mer kontroll, regler och förordningar kan i värsta fall ge ett bakslag. Tråkiga arbetsplatser skapar också hög frånvaro.

Jag ser hellre en arbetsplats där det är ett tillåtande klimat, där egna initiativ belönas och uppskattas. En arbetsplats som är präglad av mångfald och att ha kul på jobbet och utrymme ges för nya tankar och idéer. En arbetsplats som har så högt i tak att de inte behöver ”visselblåsare”. En arbetsplats där det i verkligheten är ok att man vabbar, inte för att lagstiftningen säger det. En arbetsplats som är präglad av mångfald, inte för att lagstiftningen säger det utan för att man se fördelarna med det.

Så se till att ni inte skriver fast er nu när ni författar nya arbetsmiljödokument och policys. Bejaka individuella möjligheter och flexibilitet. Att inte hamna som i de sju punkterna ovan.

 

blomma hemsida Våra seminarier om Management och Framtid

blomma hemsida Författare tillsammans med Kjell Lindström noden
     till succé böckerna Bortom Tankefällan och Äkta Organisation

blomma hemsida Böckerna kan du köpa i bokhandeln eller beställa på Adlibris eller Bokus

blomma hemsida Snart ute med boken ”Rör om i HR-grytan”Webbshop Vulkan